Supermarket – trendy (raport z rynku niemieckiego)
Detaliczny Handel spożywczy w Niemczech, jak podaje Fleischmarketing, odnotował w 2014 roku spadek ilościowy, wyrównany jedynie przez wzrost cen średnio o 0,7%. Jednocześnie znaczny wzrost obrotów notują w ostatnim okresie pełno asortymentowe sklepy spożywcze – w 2014 roku osiągnęły 27% udziału w rynku spożywczym (wzrost o 2%), a udział dyskontów spożywczych w tym samym okresie nieznacznie spadł do 43%. Takie dane są zgodne z obserwowanymi obecnie trendami: dążeniem do tańszych zakupów i równolegle do zrównoważonego rozwoju, czyli nabywania produktów „bio”, czy z ekologicznej produkcji oraz kupowaniem w mniejszych ilościach, tak aby nie wyrzucać żywności. Jednocześnie o 3% wzrosła konsumpcja poza domem, co także tłumaczy spadek sprzedaży żywności w sklepach.
W Niemczech coraz więcej osób, szczególnie młodzi konsumenci i osoby o wysokich dochodach robią zakupy znacznie rzadziej i planowo. Jest to pozytywny trend, szczególnie w obliczu danych, opublikowanych przez Organizację ds. Rolnictwa i Wyżywienia, z których wynika, że jedna trzecia tego co produkują rolnicy jest wyrzucana. Obliczono, że marnowane jest około 1 mld ton żywności. Wzrost zainteresowania żywnością ekologiczną lub organiczną to trend ogólnoświatowy widoczny w wielu krajach, nie tylko w Niemczech. Departament Rolnictwa w Stanach Zjednoczonych (USDA) podał, że ciągle rośnie ilość certyfikowanych wytwórców organicznej żywności, których obecnie jest 27 814 na całym świecie.
Supermarkety w Niemczech generują obecnie od 250 do 450 tys. euro obrotu tygodniowo, oferując średnio około 50 tys. artykułów. Wiodące są sieci EDEKA i REWE, których sukces opiera się przede wszystkim na pomysłach, pozwalających wyróżnić się na tle konkurencyjnych dyskontów. Po pierwsze, przyczyną wyższej pozycji sklepów pełno asortymentowych jest rozwój marek własnych. Coraz częściej marki własne obejmują produkty ekskluzywne, które stają się konkurencyjne pod względem jakości i ceny dla podobnych produktów znanych marek. Sieci EDEKA i REWE wyróżnia również zagospodarowanie przestrzeni supermarketu. Klienci mogą zjeść i wypić w różnego rodzaju punktach gastronomicznych, spróbować regionalnych produktów w miejscu zwanym „rynkiem” lub odebrać zamówione przez Internet zakupy w punkcie, znajdującym się w pobliżu parkingu. Po trzecie, sieci te oferują szeroką gamę produktów convenience, czyli takich, które są gotowe do natychmiastowej konsumpcji lub szybkiego przygotowania w domu. Dział z takimi produktami znajduje się zawsze w obszarze wejściowym sklepu. Nie bez znaczenia pozostaje także wykorzystanie sprzedaży przy ladzie przez dobrze wyszkolony i kompetentny personel.