TRENDY

Veganuary, czyli roślinny styczeń zadomawia się w kalendarzu i na półkach sklepowych.


Veganuary to coroczne wydarzenie, które zostało zapoczątkowane przez brytyjską organizację pozarządową w 2014 roku. Przede wszystkim ma ono zachęcać jak największą liczbę osób do przejścia na dietę roślinną na (najlepiej) cały styczeń. Zeszłoroczna kampania dała początek 1560 nowym produktom roślinnym i wzięli w niej udział przedstawiciele prawie wszystkich krajów świata.

Według badań Innova Market Insights podstawowym powodem przejścia na dietę roślinną jest troska o dobro planety. Innymi ważnymi przyczynami są chęć urozmaicenia diety i dbałość o zdrowie.

Trzeba zauważyć, że prognozowany wzrost globalnej wartości rynku i wolumenu substytutów mięsa wykazuje pewne oznaki spowolnienia w trudnych warunkach makroekonomicznych, przy przewidywanym w tym roku wzroście o 7% – w porównaniu do wcześniejszych dwucyfrowych wzrostów (o 14% w 2018 r.). Pomimo spowolnienia jednak, gałąź ta niewątpliwie nadal rośnie i stanowi okazję do zainteresowania klientów, rozszerzenia oferty i zwiększenia sprzedaży.

Oto przykłady z rynku:

Burger King UK wprowadza w tym miesiącu wegańskie wersje linii Bakon King i deklaruje, że menu tej sieci będzie w 50% bezmięsne do 2030 roku.

McDonalds w Wielkiej Brytanii i Irlandii wprowadza podwójny McPlant (podwójny roślinny burger)

Starbucks od stycznia wprowadza do oferty wegańskie kanapki, ciastka i czekoladę.

Firma Heinz produkująca dania w puszkach rozszerza ofertę o fasolkę z roślinną kiełbasą i wegańską zupę pomidorową.

Sieci supermarketów w Wielkiej Brytanii także biorą udział w akcji Veganuary wprowadzając na swoje półki szereg nowych produktów roślinnych, a regały tematyczne opróżnione z artykułów świątecznych zostają zapełnione wegańskimi produktami.

Chociaż Veganuary został zapoczątkowany w Wielkiej Brytanii, jednak zyskuje popularność na całym świecie.

Jakie wyzwania stoją przed sektorem roślinnych alternatyw?

Konsumenci w badaniu Innova Market Insights wyjawili, że głównymi przeszkodami do zaakceptowania produktów roślinnych są na pierwszym miejscu smak i tekstura, dalej zbyt wysoka cena oraz obawy o wysoki stopień przetworzenia i zawartość sztucznych składników.

Źródło: Food Ingredients First

Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu poprawy funkcjonalności serwisu oraz gromadzenia danych analitycznych. Możesz określić warunki przechowywania oraz uzyskiwania dostępu do plików cookie w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Więcej możesz przeczytać tutaj.