Przyjemność bez poczucia winy
Niepokój o przyszłość i kryzys rosnących cen nie odebrały nam chęci poszukiwania przyjemności z jedzenia. Wręcz odwrotnie, według raportu Mintel, przyjemność z jedzenia ma w 2022 roku coraz większe znaczenie dla konsumentów. Poszukujemy chwilowej ucieczki od problemów, tych bardzo cennych momentów zapomnienia.
Czasy pandemii były dla wielu przebudzeniem pod względem dbałości o zdrowie. Wielu konsumentów podjęło drastyczne zmiany w swoim sposobie życia. Postanowiliśmy jeść zdrowiej, a także wzrosła świadomość problemów ekologicznych i etycznych związanych z żywnością, co spowodowało redukcję spożycia mięsa, wybieranie etycznych marek, ekologicznych opakowań i wzrost popularności funkcjonalnej żywności wzbogaconej w dodatkowe składniki odżywcze. Zakupy spożywcze były już nie tylko wkładaniem do koszyka tego, na co mieliśmy ochotę, ale wyborem obarczonym odpowiedzialnością za zdrowie rodziny, planety oraz dobrostan ludzi i zwierząt.
Powoli następuje zmęczenie tą odpowiedzialnością. Jeden kryzys przechodzi w drugi, a konsument zaczyna czuć się przytłoczony, potrzebuje wytchnienia, momentu dla siebie i swojej przyjemności. Na tyle, na ile może sobie na to pozwolić w czasach rosnących cen oraz w miarę możliwości unikając konfliktu etycznego, szuka drobnych przyjemności, których być może jeszcze niedawno sobie odmawiał. Waha się pomiędzy utrzymaniem własnych postanowień i wartości, a chęcią chwilowego dogodzenia sobie.
We Francji 73% konsumentów uważa, że jedzenie w sposób zrównoważony i etyczny jest trudniejsze w czasach kryzysu ekonomicznego, a 43% twierdzi, że zbyt duża wiedza na temat tego, jak produkowana jest żywność odbiera część przyjemności z konsumpcji.
Sprzedawcy będą musieli szukać sposobów na wsparcie konsumentów w tym kryzysie. Mięso jest przez wielu uważane za niezbędną część zakupów oraz ważnego źródła składników odżywczych. Konsumenci będą zmuszeni do sięgnięcia po dawne sposoby gospodarowania mięsem, takie jak kreatywne wykorzystywanie resztek, przepisy korzystające z tańszych części oraz minimalizowanie marnowania żywności.
Czy możliwe jest osiągnięcie złotego środka?
Wśród społeczeństwa brytyjskiego im młodsze pokolenie, tym mniej wierzy, że żywność może być jednocześnie przyjemna, zdrowa i ekologiczna. Do tego dochodzi problem ceny – konsumenci szukający oszczędności, chcą wiedzieć dokładnie za co płacą, szczególnie w kategoriach luksusowych. Stąd spadek sprzedaży wegańskich lodów czy czekolady o niskiej zawartości cukru.
Jak więc możemy zapewnić naszym konsumentom zwiększenie przyjemności, bez nadmiernego poczucia winy i bez obciążenia już bardzo nadwyrężonych kieszeni?
Łamanie zasad
83% konsumentów w Polsce lubi przełamywać zwyczaje i zasady dotyczące jedzenia. Przykładem może być niestandardowy marketing, współpraca pomiędzy markami, nawiązanie do gier komputerowych z dzieciństwa, spersonalizowane, kolekcjonerskie opakowania czy przełamanie zwyczajowych okazji (ciasto na śniadanie?).
Powrót do przyjemności z oczekiwania
Większość Europejczyków na szczęście rzadko odczuwa prawdziwy głód. Ponadto zwyczaje żywieniowe zmieniły się w kierunku natychmiastowego zaspokojenia. Popularność przekąsek, szybkich dostaw, automatów sprzedających i łatwego dostępu do wszystkiego, czego potrzebujemy, sprawia, że oczekiwanie na zaspokojenie naszych potrzeb i przyjemność z niego płynąca, jest wartością, której rzadko doświadczamy. Tymczasem można na to oczekiwanie spojrzeć, jak na okazję do zwiększenia przyjemności z produktu.
Ludzie mają tendencję do fantazjowania i idealizowania przyszłości. Wymuszone oczekiwanie zwiększa przyjemność konsumpcji i zmniejsza poczucie winy, ponieważ rozkosz jedzenia jest niejako zasłużona.
Niektóre marki wykorzystują ten koncept dodając na opakowaniu notatkę, że ich produkt osiąga najwyższe walory smakowe, jeśli odczeka się pięć minut przed podaniem, lub wydając edycje limitowane, ogłaszane z wyprzedzeniem. Innym sposobem jest budowanie warstw smaku w jednym produkcie lub zastosowanie opakowania, którego już sam proces otwierania buduje napięcie oczekiwania.
Przyjemność z własnoręcznego przygotowania i wspólnego świętowania
Domowe gotowanie i pieczenie z udziałem rodziny i przyjaciół może być również ważnym źródłem dodatkowej przyjemności. Wielu konsumentów odczuwa poczucie winy serwując gotowe dania przyjaciołom czy rodzinie, jednak z braku czasu lub umiejętności nie zawsze są w stanie sami przygotować potrawę od początku do końca. Z pomocą przychodzą koncepcje zestawów oferujących skróty i ułatwienia w gotowaniu, uczące nowych umiejętności, szczególnie przypadające do gustu młodszym pokoleniom. Dobrze sprawdzają się też edycje limitowane ukierunkowane na święta czy wydarzenia, skłaniające do spotkań towarzyskich (Przykład Old El Paso,Dia de Muertos zestaw Fajita lub piwo w dużej butelce z dodatkiem jadalnego brokatu i linkiem do specjalnej playlisty na Spotify).
Źródło:
Minel Big Conversation