TRENDY

Preferencje smakowe pokolenia Z


Młodzi konsumenci w wieku 11-25 lat, zwani pokoleniem Z stają się coraz bardziej znaczącą grupą konsumencką. Najczęściej niezależni i elastyczni, poszukujący wrażeń i sposobów na wyrażenie swojej indywidualności i poglądów, polegający na technologii, są często nastawieni proekologicznie, uprawiają sporty i mają świadomość zdrowej diety. Wbrew powszechnym opiniom, nie są jednak tym idealnym pokoleniem, które już w młodym wieku podejmuje rozważne i przemyślane decyzje. Przede wszystkim oczekują od produktu nowości, zaskoczenia, personalizacji i elementów zabawy.

Jakie smaki preferują młodzi konsumenci? W porównaniu ze starszymi pokoleniami są bardziej skłonni do eksperymentów smakowych, preferują również smaki, które dostarczają silniejszych wrażeń zmysłowych lub poprawiają nastrój. W swoich wyborach kierują się chęcią zaznania „rozkoszy” i nie stronią od słodkości. Podobnie jak inne grupy wiekowe wybierają „brązowe” smaki jako źródło przyjemności, jednak chętnie sięgają poza tradycyjną czekoladę czy karmel. Innowacje smakowe skierowane do pokolenia Z czerpią inspirację ze smaków świata (Starbucks wypuścił serię Frappuccino zawierającą takie smaki, jak churro z czekoladą i karmelowy flan).


Międzynarodowy charakter tych smaków odzwierciedla również inną charakterystykę preferencji młodego pokolenia – apetyt na smaki świata. Przoduje tu kuchnia azjatycka ze szczególnym upodobaniem dla smaków japońskich. Młodzież nie stroni również od łączenia smaków z różnych kierunków geograficznych (np. zestaw koreańskich tacos BBQ Old El Paso) lub łączenia koncepcji produktów sklepowych i restauracyjnych (przykład: nowe smaki chipsów Lay’s – Pizza Hut Margherita, KFC Oryginalny kurczak, Subway Teriyaki).

Pomimo znacznie lepszej świadomości zdrowotnej i ekologicznej w porównaniu ze starszymi pokoleniami, Zetki nie zawsze kierują się względami zdrowotnymi czy etycznymi. Na pierwszym miejscu stawiają smak, a kiedy myślą o zdrowiu i dobrym samopoczuciu, mają raczej na myśli natychmiastowe efekty poprawy nastroju i odprężenia. Jako że używają o wiele mniej alkoholu i papierosów, młodzi ludzie w jedzeniu szukają podniesienia na duchu. Chętnie sięgają po smaki komfortu, przekąski dające impuls energii, pomagające zredukować skutki stresu, którego przedstawiciele pokolenia Z doświadczają bardzo dużo.

Bycie „trendy” jest ważną motywacją dla młodszych konsumentów, więc są oni znaczącym odbiorcą najnowszych trendów w branży spożywczej. Badania konsumenckie pokazują, że osoby z pokolenia Z niezbyt chętnie próbują niezwykłych smaków botanicznych, chyba, że stają się modne i można je znaleźć w modnych produktach. Wykazują na przykład ponadprzeciętne zainteresowanie fermentowanymi napojami herbacianymi z kombuchy, a ta kategoria stała się ważnym punktem wyjścia dla botanicznych smaków. Przykładowo, wprowadzona w Brazylii w 2021 roku linia Tchá Kombucha obejmuje takie smaki jak hibiskus-ananas-mięta, cytryna-kurkuma-zielona herbata imbirowa i zielona mandarynka-bazylia.

Okazuje się, że dodanie elementu „cool” nie musi być wcale konkretne. Już teraz w wielu produktach przeznaczonych dla młodzieży stosuje się niejasne nazwy smakowe, np. napój energetyczny Purple Haze firmy Bang (nawiązujący do utworu Jimiego Hendrixa lub pewnej odmiany marihuany), jeżynowo-borówkowy jogurt Blue Wahoo firmy Chobani (motyw surferski), lub kolorowe lody Kroger's Tie Dye Burst. Niedawno Coca-Cola uruchomiła platformę Creations dla innowacji i nowych doświadczeń smakowych. Pierwszym produktem, powstałym za pomocą tej platformy, jest limitowana edycja Coca-Cola Starlight cola, która ma nawiązywać do „przeżycia podróży w kosmos”. Bez dodatkowych szczegółów opisujących ten smak, jest to produkt, którego po prostu trzeba doświadczyć z pierwszej ręki i jako taki jest idealny dla eksperymentalnej generacji Z.

Źródło:
Innova Market Insights

Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu poprawy funkcjonalności serwisu oraz gromadzenia danych analitycznych. Możesz określić warunki przechowywania oraz uzyskiwania dostępu do plików cookie w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Więcej możesz przeczytać tutaj.