Na czym oszczędzają konsumenci, gdy inflacja szaleje
Tańsze alternatywy
Zakończenie ograniczeń i trudności związanych z pandemią napawało konsumentów optymizmem zarówno osobistym, jak i zawodowym, jednak nadzieje na rozkwit zostały mocno ograniczone poprzez wzrost inflacji i kosztów utrzymania, zmiany sytuacji zawodowej i niepokoje geopolityczne. Wielu konsumentów jest zmuszonych zmienić swoje zwyczaje zakupowe i poszukiwać tańszych wersji niezbędnych produktów oraz ograniczyć kupowanie produktów luksusowych lub mniej koniecznych.
Badanie Future Consumer Index z lutego 2022 przeprowadzone przez FY na grupie 18 tyś. konsumentów na świecie wykazało, że 52% konsumentów czuje niestabilność ekonomiczną, która ogranicza ich możliwości zakupowe. 57% badanych zaakceptowałoby mniejszy wybór produktów, gdyby pomogło to w obniżeniu cen.
Alkohol jest jedną z pierwszych kategorii, na których konsumenci próbują zaoszczędzić. 60% badanych zadeklarowało, że przestali kupować produkty alkoholowe lub wybierają tańsze alternatywy. Także jedzenie poza domem bywa zastąpione przez dostawy do domu i zestawy do przygotowania posiłków. 42% badanych deklaruje, że planuje więcej gotować w domu.
Chociaż problem drożyzny najbardziej dotyka osoby o najniższych dochodach, również osoby o średnim i wysokim poziomie dochodów deklarują, że rosnące ceny wpływają na ich wybory w codziennych zakupach.
Przeżycia zamiast rzeczy
Konsumenci zdecydowanie stawiają na przeżycia, starając się nadrobić stracony czas w czasie ograniczeń covidowych. Spośród pięciu głównych motywów kształtujących wybory konsumpcyjne: dobro planety, niska cena, przeżycie, zdrowie i dobro społeczne, przeżycia zaobserwowały najsilniejszy wzrost (podwójny od 2020 roku), z ostatniego miejsca na trzecie od rozpoczęcia pandemii.
Z początku kupowanie przeżyć zamiast rzeczy było swojego rodzaju koniecznością, jednak obecnie jest to wyraźna preferencja konsumentów. Największą popularnością cieszą się doświadczenia i przeżycia łatwo osiągalne i wymagające minimalnego nakładu czasu. Mogą one przybierać bardzo różnorodną formę i są prawdziwą okazją do innowacji dla firm, chcących zaangażować klientów.
Zrównoważony rozwój pozostaje ważną wartością
Pomimo wzrostu cen i pogorszonej sytuacji finansowej wielu gospodarstw domowych, konsumenci nie chcą zrezygnować ze swoich wartości związanych z dążeniem do zrównoważonego rozwoju i dobra planety. Drugi już kwartał z rzędu kwestie ekologiczne plasują się na pierwszym miejscu wśród czynników wpływających na decyzje kupujących.
Wśród badanych 42% zadeklarowało, że będą kupować jedynie od firm demonstrujących wartości przez nich wyznawane, 56% ma zamiar zwracać większą uwagę na wpływ ich konsumpcji na środowisko, a 52% będzie przywiązywać większą wagę do wpływu na społeczeństwo.
Źródło:
FoodNavigator