TRENDY

Marki własne znów na prowadzeniu


Według najnowszych danych IRI (firmy badającej światowe rynki spożywcze) już połowa konsumentów jest wierna markom własnym (wybierają je w 75%). Marki własne stanowią 35% rynku FMCG w Europie i 16,5% na świecie, a konsumenci wybierają je już nie tylko ze względu na cenę. Od ich powstania około 40 lat temu jako bezmarkowe produkty o niższych cenach, stopniowo zdobywają coraz więcej gruntu i stają się groźną konkurencją dla wielu dużych, rozpoznawalnych marek.

W latach 2018-2019 marki własne odnotowały znaczący wzrost sprzedaży, jednak zahamował on w czasie pandemii, kiedy to konsumenci powrócili do zaufanych, rozpoznawalnych marek. Teraz jednak ten trend się odwraca. Duże marki napotykają przeciwności związane z inflacją, są zmuszone podnosić ceny, a konsumenci szukają tańszych opcji wobec rosnących kosztów utrzymania. Marki własne depczą po piętach markom ogólnokrajowym oferując produkty porównywalnej jakości, oferty premium oraz wyróżnione grupy tematyczne.

Zdaniem IRI możemy się spodziewać wojny cenowej. Mali i średni producenci zaczną prawdopodobnie tracić konsumentów i obrót na rzecz dużych producentów i marek własnych, które lepiej sobie poradzą z inflacją i są w stanie zapewnić dostępność produktów, pomimo braku surowców i zaburzeń w łańcuchach dostaw.

IRI proponuje następujące strategie dla marek własnych, które pomogą wykorzystać ten przychylny moment:
• Skupienie się na przekonaniu tych 50% kupujących, którzy regularnie zmieniają pomiędzy dużymi markami i markami własnymi.
• Zbieranie informacji lojalnościowych na temat kupujących.
• Inwestowanie w media sprzedażowe, ukierunkowane akcje promocyjne i przeżycia oraz śledzenie ich efektywności.
• Promowanie marek własnych jako lepszej wartości w oparciu o jakość, zaufanie, innowacyjność i deklaracje zrównoważonego rozwoju.
• Ułatwienie i uatrakcyjnienie procesu zakupów marek własnych poprzez zapewnienie jasnych cen, przejrzystej etykiety, innowacyjnego opakowania i prezentacji.
• Współpraca z liderami tzw. Q-commerce czyli szybkiego handlu w celu uzyskania wyższej marży i dystrybutorów oraz stworzenia nowych możliwości.

Marki własne są często liderami innowacji w kategoriach wysokiej marży, takich jak piekarnictwo, napoje, kosmetyki, witaminy i suplementy. Według IRI konsumentom łatwiej jest wybrać w sklepie produkt marki własnej o przejrzystej etykiecie i jasnej liście składników, niż szperać i porównywać różnorodne opakowania, etykiety i oferty promocyjne. Konkurencja jest jeszcze bardziej zacięta w przypadków zakupów online.

Innowacyjność pomoże markom własnym zyskać na konkurencyjności, korzystając z zalet q-commerce, gotowych list zakupów dostosowanych do przepisów kulinarnych, posiłków w gotowych zestawach i wzmocnienia mediów sprzedażowych, co otworzy nowe drogi dotarcia do rynku, większą atrakcyjność dla konsumentów i niższe koszty sprzedaży.

Źródło:
FoodNavigator

Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu poprawy funkcjonalności serwisu oraz gromadzenia danych analitycznych. Możesz określić warunki przechowywania oraz uzyskiwania dostępu do plików cookie w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Więcej możesz przeczytać tutaj.