Globalny apetyt na smaki z obcych krajów
Chociaż nie od dzisiaj sięgamy po smaki z dalekich stron, jednak chęć poszukiwania egzotyki w jedzeniu zdaje się stale rosnąć, a Innova Market Insights wyróżniła ją jako jeden z panujących trendów. Prawie połowa konsumentów na świecie zdaniem Innova Market Insights twierdzi, że coraz częściej sięga po kuchnie z innych krajów.
Największą popularnością na świecie cieszą się kuchnia śródziemnomorska i azjatycka. Jeden na pięciu badanych twierdzi również, że interesują go smaki ameryki łacińskiej, a jeden na dziesięciu jest zainteresowany kuchnią afrykańską. Smaki bliskowschodnie i północno-afrykańskie są bardzo popularne w Europie Zachodniej.
Już bardzo ogólne określenie pochodzenia smaku (np. włoski, grecki, hiszpański) dodaje wartości produktowi, jednak w Europie trend idzie w kierunku bardziej określonych smaków lub pochodzących z konkretnego rejonu. Na przykład w USA, różne stany mają swoje własne smaki BBQ. Tesco w Wielkiej Brytanii wprowadziło w tym roku do swojej oferty grillowej marynatę BBQ z Memphis. Innymi przykładami są popularne w Europie Katsu, czy sakura czyli kwiat wiśni zdobywający podniebienia chińczyków.
Chęć sięgania po smaki inne niż rodzime jest powodowana nie tylko tęsknotą do podróży i poszerzaniem horyzontów. Warto zwrócić uwagę na rozwój rynku street foodów w Europie, który często czerpie z pomysłów z egzotycznych krajów i przynosi ze sobą smaki z czterech stron świata, natomiast inne lokalne produkty znajdują popularność poza domem ze względu na swoje właściwości zdrowotne (np. kombucha, kimchi, miso). Migracja ludności była również od zawsze czynnikiem wpływającym na przenoszenie się smaków, a zjawisko to jest obecnie przyspieszone dzięki mediom, w tym mediom społecznościowym.
Nie ulega wątpliwości, że świat staje się coraz mniejszy, jeśli chodzi o smaki i międzynarodowe pomysły kulinarne, a apetyt konsumentów na kuchnie świata jest ciągle niezaspokojony.
Źródło:
Innova Market Insights