TRENDY

Zrozumieć obecnego konsumenta


Firmy Innova Market Insights oraz Mintel, jak co roku przedstawiły wyniki swoich badań dotyczące nastrojów i charakterystyki dzisiejszych konsumentów.

Oto krótkie podsumowanie ich wyników.

Na nastroje konsumentów wpływają globalne problemy, takie jak kryzys klimatyczny, niestabilna sytuacja ekonomiczna i polityczna, obawy o dostępność żywności i przeciążenie służby zdrowia. Do tego dochodzi rozwój technologiczny m.in.: w dziedzinie biotechnologii i inżynierii genetycznej, wątpliwości i nowe możliwości, jakie stanowi zastosowanie sztucznej inteligencji oraz nowe sposoby doświadczania świata w wirtualnej rzeczywistości.

Obecny konsument jest zdecydowanie bardziej świadomy i samowystarczalny. Dzięki dostępności informacji i technologii rezygnuje często z pomocy specjalistów i radzi sobie na własną rękę, przekształcając swój dom w prawdziwie wielofunkcyjne centrum dowodzenia służące do pracy, nauki, aktywności fizycznej, eksperymentów kulinarnych, diagnozy medycznej czy prowadzenia małego biznesu.

Dostęp do informacji i świadomość tego, co dzieje się na świecie powoduje również spadek zaufania konsumentów do dużych marek, do rządów, obawy o tzw. „greenwashing” i skłania konsumentów do dogłębnej weryfikacji obietnic producentów. Konsumenci pożądają przede wszystkim jakości, solidności i rzeczywistych korzyści. Nie kupią produktu bez upewnienia się, że spełni on ich oczekiwania. Zwracają uwagę na polecenia influencerów, certyfikaty i wyniki badań oraz jasno podane składniki.

Dzisiejszych konsumentów charakteryzuje też zdrowszy sposób życia. Staramy się żyć lepiej dla siebie oraz dla dobra planety. Najważniejsze jest dla nas dobre samopoczucie psychiczne i fizyczne, a składa się na nie energia i witalność, sprawne i dobrze wyglądające ciało oraz wysoka jakość snu i odpoczynku. Spędzamy też więcej czasu w otoczeniu natury oraz cenimy autentyczne relacje z bliskimi. Pomimo rozwoju technologii immersyjnych i dłuższego spędzania czasu przed ekranem, doceniamy spotkania w realnym świecie (coraz częściej w plenerze) oraz poczucie przynależności do wspierającej się nawzajem grupy. Coraz więcej osób okresowo wyłącza się z mediów społecznościowych.

Jest też w konsumentach duże pragnienie radosnych przeżyć, zabawy i silnych emocji. Coraz częściej wybieramy przeżycia zamiast rzeczy. Interesują nas produkty, które zawierają element doświadczenia, wydarzenia, łączą ludzi, nawiązują do przyjaźni, czy też oferują moment przyjemności dla siebie.



Źródła:
Mintel – 2025 Global Consumer Trends
Innova Market Insights – Glabal Consumer Trends 2025

Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu poprawy funkcjonalności serwisu oraz gromadzenia danych analitycznych. Możesz określić warunki przechowywania oraz uzyskiwania dostępu do plików cookie w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Więcej możesz przeczytać tutaj.