TRENDY

Trendy spożywcze 2025


Oto najnowsze globalne trendy w branży spożywczej według raportów Innova Market Insights oraz Mintel

Trendy Innova:



1. Więcej niż składniki
Kontynuacja trendu z poprzedniego roku: wartość produktu stanowi dodatek zdrowego, pożądanego składnika. Ponieważ takich produktów jest już dużo, czynnikiem wyróżniającym będzie wyższa jakość dodanego składnika lub niższa cena produktu.

2. Zdrowie dopasowane
Produkty wspomagające zdrowie i zdrową dietę dostosowane do indywidualnych potrzeb konsumenta, np. pod względem wieku, płci, aktywności, czy specjalnej diety. Obserwuje się wzrost liczby produktów skierowanych do kobiet czy pomagających w utrzymaniu prawidłowej wagi.

3. Szalone innowacje smakowe
Konsumenci szukają elementu zabawy i zaskoczenia, z czego rodzi się trend niespotykanych smaków, nowych form, połączeń kontrastujących produktów, fuzja kuchni różnego rejonu czy współpracy marek z różnych kategorii.

4. Zdrowie od środka
Powrót zainteresowania dodatkami wspomagającymi zdrowie układu trawiennego. Błonnik, witamina D czy probiotyki znowu są poszukiwane i wkraczają do kategorii przekąski.

5. Ewolucja produktów roślinnych
Spadek popularności produktów roślinnych jest tylko tymczasowy i wiąże się głównie z wysokim stopniem przetworzenia i brakiem naturalnych składników, jak również pozostawiającymi wiele do życzenia smakiem i teksturą. Zdaniem analityków rynku, ta kategoria nadal się rozwija i ewoluuje w stronę naturalności.

6. W odpowiedzi na zmiany klimatu
Zmiany klimatu mają wpływ na plony niektórych upraw, a co za tym idzie dostępność kluczowych składników. Wymusza to na producentach drastyczne podniesienie cen lub zmiany w recepturach. Pomocna tu jest dobra komunikacja z konsumentem, tłumacząca przyczyny zmian.

7. Eliksir urody
Trend produktów zawierających składniki (kolagen, biotyna, witaminy) mające korzystnie wpłynąć na wygląd skóry twarzy, ciała i włosów.

8. Tradycja na nowo
Konsumenci chętnie widzą nowe produkty zainspirowane tradycją lub wykonane według autentycznych receptur.

9. Na dobry nastrój
Pomimo dużego zainteresowania zdrowiem psychicznym i emocjonalnym, kategoria produktów mająca wspierać funkcje mózgu, ułatwiających relaks, sen, skupienie czy odporność na stres stanowi niewykorzystany potencjał do innowacji. Produkty takie coraz częściej pojawiają się na rynku, jednak nie są tak liczne, jak można by się spodziewać.

10. Sztuczna inteligencja w branży spożywczej
Producenci żywności zaczynają korzystać z możliwości jakie daje sztuczna inteligencja czy to w przy kreowaniu produktów, czy dla wsparcia procesów produkcji.



Trendy Mintel:



Podstawowe odżywianie
Pojawienie się leków na otyłość, kontrolujących apetyt ma zmienić sposób w jaki konsumenci postrzegają zdrowe odżywianie. Zamiast szukać dodanego składnika funkcjonalnego, skupiają się na dostarczeniu organizmowi podstawowych wartości odżywczych w odpowiednich ilościach.

Wbrew zasadom
Trend tworzenia produktów łamiących niepisane zasady dotyczące jedzenia, łączenia smaków, okazji czy rodzajów posiłków.

Reakcja łańcuchowa
W związku z zaburzeniami w łańcuchach dostaw, branża spożywcza zachęca konsumentów do zaakceptowania nowych receptur czy nowego pochodzenia produktów.

Hybrydowe plony
Producenci żywności muszą pokazać, że nowe technologie w rolnictwie i produkcji nie tworzą sztucznej żywności, której należy się obawiać, a jedynie przychodzą z pomocą konsumentom, rolnikom i środowisku.



Źródła:
Innova Market Insights Top 10 F&B Trends 2025 webinar
Mintel 2025 Global food and Drink Trends

Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu poprawy funkcjonalności serwisu oraz gromadzenia danych analitycznych. Możesz określić warunki przechowywania oraz uzyskiwania dostępu do plików cookie w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Więcej możesz przeczytać tutaj.