TRENDY

Czysta i klarowna etykieta (ang. clean & clear label) – dla wymagających konsumentów i producentów

W dzisiejszych czasach coraz większa liczba konsumentów przed podjęciem decyzji o zakupie żywności sprawdza jej skład. Chętniej sięgamy po produkty „nie zawierające glutaminianu sodu”, „bez konserwantów”, „bez sztucznych barwników” itp. Mamy też łatwiejszy i szerszy dostęp do wiedzy dotyczącej żywności, funkcjonowania naszych organizmów i współczesnych chorób. Z badań przeprowadzonych przez firmę Mintel wynika, że czterech na dziesięciu Polaków regularnie sprawdza skład produktów spożywczych przed dokonaniem zakupu, a około połowa polskich konsumentów deklaruje, że stara się unikać produktów spożywczych i napojów zawierających sztuczne dodatki i konserwanty. Jednocześnie 32% ankietowanych przyznaje, że są zdezorientowani przez wiele, często sprzecznych komunikatów odnośnie tego, co jest zdrowe w produktach spożywczych. Tendencja do unikania wysoko przetworzonej żywności nie omija również produktów mięsnych. Zgodnie z badaniami firmy Mintel, 1/3 Polek i Polaków ogranicza spożycie przetworzonego mięsa ze względów zdrowotnych, a około 30% badanych przyznaje, że całkowicie wyeliminowało czerwone mięso ze swojej diety.

Odpowiedzią na rosnące wymagania konsumentów jest obowiązujący już od paru lat na rynku produktów spożywczych trend tzw. czyszczenia etykiet produktów z niekorzystnych składników. Definicja pojęcia „czysta etykieta” nie jest do końca sformalizowana przez co może podlegać różnego typu interpretacjom i oczekiwaniom zarówno ze strony konsumentów jak i producentów. Dla niektórych „clean label” to produkty naturalne, organiczne lub wolne od GMO. Dla innych mogą to być produkty o bardziej korzystnym profilu żywieniowym. Niemniej jednak, przyjęło się, iż artykuły spożywcze z tzw. czystą etykietą to produkty naturalne o relatywnie krótkiej liście składnikowej, pozbawionej syntetycznych dodatków do żywności najczęściej oznaczonych literą E oraz – co podkreśla się coraz częściej – o zredukowanej ilości soli, cukru lub tłuszczu.

Obecnie na rynku spożywczym można znaleźć wiele produktów spełniających wymagania tzw. czystej etykiety. Producenci wyrobów mięsnych przyciągają uwagę kupujących etykietami z widocznymi informacjami, podkreślającymi naturalność lub „prostotę” swoich artykułów. Według badań Mintela w tej grupie najwięcej jest produktów reklamowanych hasłem „ bez sztucznych dodatków i konserwantów” – w okresie od lipca 2014 do czerwca 2015 aż 27% nowych produktów z kategorii mięso i drób było reklamowanych tym hasłem, co stanowi wzrost o 7% w porównaniu do tego samego okresu w latach 2013- 2014. Na polskim rynku zaobserwować można również strategię polegającą na tworzeniu specjalnej linii produktów podkreślających naturalności w nazwie marki. Za przykład może posłużyć linia produktów „Sokołowska Spiżarnia Naturrino” stworzona przez grupę Sokołów S.A., „Nove Produkt Wsparła Natura” z zakładów mięsnych ZM Nove, czy marka własna sieci sklepów Intermarché – „Wiejskie Pyszności Naturalne”. Jak zauważają eksperci firmy Mintel, niewiele jest na polskim rynku producentów podkreślających organiczność swoich wyrobów mięsnych. Dla porównania na rynku niemieckim w okresie od lipca 2014 do czerwca 2015 około 9% nowych produktów z kategorii mięso i drób było oznaczone jako „organic”.

Mniej zauważalnym, ale równie szybko rozwijającym się trendem obok czystej etykiety jest tzw. „klarowna etykieta”, czyli uwzględnienie na opakowaniu produktu szczegółowych informacji na temat sposobu oraz miejsca produkcji. Zarówno rosnąca świadomość ekologiczna, jak i potrzeba produktów najwyższej jakości, skłania ludzi do wybierania produktów sezonowych, wyprodukowanych lokalnie i w zgodzie z tradycyjną recepturą. Według badaczy firmy Mintel, 42% polskich konsumentów zwraca uwagę na to, skąd pochodzą produkty spożywcze, które kupują. Dobrym przykładem produktów z klarowną etykietą są wyroby Chrzanowskiej Manufaktury Wędlin, których etykiety nawiązują do tradycyjnych metod produkcyjnych i receptur.

Istnieją zatem duże możliwości dla polskich marek spożywczych do eksponowania naturalnych składników i prostoty produkcji, aby zwiększyć pozycjonowanie swojej firmy na rynku. Producent mięs i wędlin z czystą i klarowną etykietą zyskuje wizerunek nowoczesnego producenta, zaspokajającego potrzeby konsumentów. Jest to również świetna okazja do urozmaicenia swojej oferty i stworzenia nowych linii produktów, spełniających najwyższe wymagania: „bez konserwantów”, „bez dodatku sztucznych barwników”, „bez dodatku glutaminianu sodu”, „z ekologicznej hodowli”, „tradycyjne receptury” itp. Przede wszystkim, trend „czysta i klarowna etykieta” to szansa na pozyskanie nowych, wymagających i świadomych konsumentów.

TRENDY, NOWOŚCI
WYDARZENIA 

 Chcesz otrzymywać nasz newsletter?